Oyun eserlerinin yasal durumu

08Mar09

Geçtiğimiz cumartesi günü YTÜ’de yapılan oyun sektörü toplantısında Kültür Bakanlığı’ndan Günay Kiracı önemli bilgiler paylaştı. Bilgisayar oyunlarının fikir-sanat eseri sayıldığını, ayrıca kültür eseri olarak desteklenebileceğini söyleyen Danıştay kararından bahsetti. Türk sinemasını geliştirmek için yapılan devlet desteğinin bir benzerinin yerli oyunlar için hayata geçirilebileceğini, bunun tamamen yerli oyun/bilişim sektörün güçlenmesi ve bastırmasına bağlı olduğunu söyledi. Ayrıca oyunlara özel şirket sponsorluklarının vergi indirimi ile teşvik edilmesi de mümkün. Oyun sektöründeki kişiler eser sahibi sıfatıyla BİYESAM’da örgütlenebiliyor.

Devlet desteğinde anahtar konu, geliştirilen oyunların eğlence amacının ötesinde unsurlar barındırması. Ulusal kültürü yansıtması, ruhsal-bedensel gelişime katkı, dil gelişimi, kültürel gelişim, üretici-yaratıcı yetenekleri geliştirmesi, öğretici olması vs. ya da en azından bunların bir kısmını içeren bir vizyona sahip olunması.

  • 1994’teki Danıştay kararı ile bilgisayar programlarının FSEK kapsamında olduğu, hareketli görüntü içeriyorsa 3257 kapsamında korunacağı belirtildi
  • 2004’te 3257’yi yürürlükten kaldıran 5224 destekleme yasası çıktı
  • Yine 2004’te sponsor şirketlere vergi indirimi sağlayan 5225 çıktı

Danıştay kararındaki önemli ifadeler:

Bir bilgisayar diliyle ifade olunan ve bilgisayar sisteminin diğer bileşenleri ve kullanıcıları ile birlikte çalışması ve iletişimi işlevini üstlenen bilgisayar programları; program sonucu doğuran hazırlık tasarım çalışmalarıyla birlikte ve her biçim altındaki ifadesiyle; eğer sahibinin kendi fikri yaratımı anlamında özgün ise, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 2/1.maddesi kapsamında ilim ve edebiyat eseri olarak korunacaktır. Bu şekilde koruma altına alınan eserler, programın herhangi bir elemanına temel oluşturan fikirler değil, bunların bilgisayar programı olarak ifadeleridir.

Diğer taraftan, bir sanayi ve sanat dalı olan Türk Sineması ve Türk müzik sanatı ürünlerinin teşvik edilmesi yanında; eserlerin yapılması, denetlenmesi, dağıtılması, gösterilmesi, icrası ve bu işlemlerden doğan telif, gösterim ve icrası haklarının korunmasına ilişkin esas ve usulleri de kapsayan 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanunu’nun 3. maddesiyle; 5846 sayılı Yasada belirlenen ilim ve edebiyat, musiki, güzel sanatlar veya sinema eserleri dahilindeki fikir ve sanat ürünleri hareketli veya sesli olması ve film, video ses taşıyıcıları ve benzerleri üzerine kaydedilmiş olması şartıyla, bu kanun kapsamında ayrıca koruma altına alınmıştır.

5225: Kültür yatırımlarını ve girişimlerini teşvik
[Kanun]

5224: Sinema filmlerinin değerlendirilmesi ve sınıflandırılması ile desteklenmesi
[Kanun]

Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu

BİYESAM: Bilişim ve Yazılım Eser Sahipleri Meslek Birliği

Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü



No Responses Yet to “Oyun eserlerinin yasal durumu”

  1. Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: