Dijital Oyun Endüstrisinde Tekelleşme Eğilimi

10Mar09

Yıllık 22 milyar doların aktığı bilgisayar, cep telefonu ve konsol oyunları sektöründe yeni yapımların maliyeti ve pazar koşulları küçükleri yok olmayla yüz yüze bıraktı

İlgili olmayanları hesaba katmasak bile bizzat tutkunları için bile pek farkedilmeyen bir ayrıntı var: oyun sektörü hiçbir ekonomik koşul, ülke, yaş ve cinsiyet ayrımı yapmadan büyüyor. Sektör raporlarına göre sadece 2008’de tüketicilerin bu sektöre akıttığı bedel 22 milyar doları geçti. Bu rakam bir önceki yıla göre 22.9’luk artışa karşılık geliyor.
Artık birçok aksiyon filmi daha çekime bile geçmeden senaryosu üstünden ayrı bir ekiple oyuna dönüştürülüyor. Film stüdyoları gişeden ve DVD’lerden kazandıklarının çok daha fazlasını
fiyatı 150 TL’nin altına düşmeyen oyunlardan kazanıyor. İnternet üstünde bir ürün ya da hizmet
alanların arasında da yüzde 60’lık payla en büyük dilimi oyun sektörü yutuyor.
Elbette bu kadar büyük paraların döndüğü bir sektördeki rekabet de her geçen gün daha da sertleşiyor. Artık bir oyunu piyasaya sürmenin bedeli milyonlarca dolarla ölçülüyor. Özel oyuncular, seslendirme uzmanları, mühendisler, grafik sanatçıları, yazılımcılar, senaryo yazarları derken onlarca kişilik bir ekibin aylarca süren emeği bir başlığı bilgisayar ve oyun konsollarına taşımaya ancak yetiyor.

Tekelleşme riski
Bu kadar yüksek talebin, maliyetlerin ve rekabetin hüküm sürdüğü her yerde olduğu gibi oyun sektöründe de sonuç satın almalar ve birleşmelerle daha da büyüyen dev markalar ve küçülen, giderek yaşaması imkansız hale gelen küçük markalar oluyor.
Şu anki rekabet 1979 yılından bu yana sektörde yer alan en büyük oyunculardan Amerikalı Activision ile Electronic Arts firmaları arasında yaşanıyor. 2007 yılında Fransız oyun üreticisi Vivendi firmasıyla birleşen Activision, kasasındaki 3 milyar dolar nakit parayı ekonomik krizin de etkisiyle çalkalanan sektörde küçük firmaları toplamak için ortaya sürmüş durumda. Hemen ardından takip eden rakibi Electronic Arts da
şu ana kadar dünyanın çeşitli bölgelerinden satın aldığı 32 firmaya yenilerini eklemek için sürek avında.

Küçükler eriyor
Cep telefonları için satın alınan oyunların etkisiyle sektör tarihinin en büyük gelirlerine ulaşan bu firmalar artık hiçbir şeyi şansa bırakma peşinde değil. Örneğin sadece Activision’ın yıllık geliri 1,3 milyar dolardan 3 milyar dolara çıktı. Bu koşullar doğal olarak büyümeyenin küçüleceği bir ortam yarattı.
Bu durum oyunseverler için her seferinde birbirinden daha da etkileyici başlıklar anlamına gelse de aslında oyun sektörünün geleceği için tedirgin edici bir ortamı hazırlıyor. Aynen film sektöründe olduğu gibi burada da tekelleşme riski söz konusu. Bu da küçük şirketlerin teker teker piyasadan silindiği, sadece bir avuç büyük yapının bütün pazarı kontrol ettiği bir ortamı hazırlıyor.
Bunun gerçekleşmesi durumunda her şeyin geriye döneceğine dair bir endişe söz konusu. Kimileri rekabetin ortadan kalktığı halde yaratıcılığın ve gelişmenin de önünün kesileceğinden korkuyor. Kulağa hiç de mantıksız gelmeyen bu evhamı destekleyecek gelişmeler şimdiden yaşanmaya
başladı. Küçük ölçekli bağımsız oyun stüdyoları ya bir bir kapanıyor ya da küçülüyor. Yeni personel işe alımında öncelik tamamen büyük markalara geçmiş halde. Küçük üreticileri
ayakta tutan risk sermayesi gruplarının küresel ekonomik krizde vanaların tamamını kapatması da gidişatı hızlandıran bir diğer etken oldu.
Bütün bunların ışığında cep telefonlarından oyun konsollarına, bilgisayarlardan internet sitelerine
kadar devasa bir kullanıcı kitlesi ve pazara hitap eden bu sektörde yeni bir Tetris, Grand Theft Auto ya da Wolfenstein göremeyeceğimize yönelik endişeye kapılanlar pek haksız sayılmaz.

Oyun sektöründe ufaklar için oyun bitiyor Erişim 9.3.09

Türkiye bağlamında düşünülmesi gereken bir ekonomik politik bir olgu/eğilim/

Reklamlar


No Responses Yet to “Dijital Oyun Endüstrisinde Tekelleşme Eğilimi”

  1. Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: