‘Cybercultures’ üzerine notlar*

21Mar09

Özel bir yaşam alanı olarak ele alabileceğimiz sanal kültür, ‘Cybercultures – Exploring Critical Issues’ başlığını taşıyan konferansta geçtiğimiz hafta Avusturya’nın Salzburg kentinde farklı düzeyleriyle masaya yatırıldı. Etkinlikte çok sayıda tema altında sanal uzam, çevrimiçi topluluklar ve video oyun kültürü konuları tartışıldı. Türkiye’den de katılımcıların yer aldığı bu uluslararası etkinlik, bir konferans ortamından çok workshop niteliğinde gerçekleşti ve ağırlıklı olarak çevrimiçi dijital oyunlar odağında yoğunlaştı. Dolayısıyla, blog’un ‘Dijital Oyun Kültürü’ olan ismine sadık kalarak etkinlikte geçen diğer konu başlıkları ile uygulamalardan sıyrılıyor ve benzer bir çizgide entry’nin kapsamını sınırlandırıyorum.

Konferansta sunulan bildirilerde özetle anlatının dijital oyunlar vasıtasıyla nasıl üretildiği, insan-makine etkileşiminde algısal problemler, zaman ve uzamın çevrimiçi oyunlardaki sosyal doğası gibi konular ele alındı. Second Life ve World of Warcraft (WoW) örnekleri üzerinden bu konuların tartışması yapıldı, gerçek hayattaki yansımaları ve sanal-gerçek arası transferler ortaya konuldu. Dijital teknolojilerdeki son gelişmeler sonucu ortaya çıkan yeni toplumsal olgular değerlendirildi. Çevrimiçi toplulukların nitelikleri belirlenerek gerçek hayatın içinde ne gibi bir kapsamda yer aldıkları konuşuldu. Ardından tasarım konusundaki atılımlar hakkında yorumlar yapıldı ve bu alandaki gelişmelerin yeni sanal ortamlarda nasıl kullanıldığı çeşitli örnekler eşliğinde sunuldu. Kısaca, tüm bu sunum ve tartışmalar sayesinde, konferansın dijital oyun ile sanal kültürün iç içe geçtiği böylesine geniş bir alanda, gelecek çalışmalara yön verebilecek fikir ve farklı konu başlıkları ile karşılaşmak açısından faydalı olduğu rahatlıkla ifade edilebilir.

Konferansın ardından oluşan genel kanı neticesinde, kavramların kullanımı ve yaklaşıma dair hususlar zihnimi meşgul etti. Mesela dijital oyunlar söz konusu olduğunda, sanal uzamın çerçevesi ‘eğlence’ temelinde özelleştirilebilir. Nitekim sanal kültür, American Heritage Dictionary of the English Dictionary’de ‘iletişim, eğlence, çalışma ve iş için bilgisayar ağlarının kullanılmasından doğan kültür’ şeklinde tanımlanmıştır. Bu yönde bir eğilimin ne kadar doğru olduğu tartışılabilir, ancak sanal kültürün genel geçer tanımı göz önünde bulundurulduğunda – ortaya çıkış amacından olsa gerek – dijital oyunlar her daim eğlence odaklı olarak işlendi, işleniyor. Artık biraz daha farklı bir bakış açısıyla dijital oyunların bu niteliğini geri planda bırakarak gelecekteki çalışmalara yön vermek gerektiğine inanıyorum. Çünkü sanal kültürün dijital oyunlar ile kesiştiği noktada artık sadece eğlence değil, daha farklı sosyal bir ardalanın temsil ettiği insan-makine-ağ ilişkisi yer alıyor.

Dijital oyunlar, kültürümüzün bir parçası olarak farklı anlam dünyaları içerisinde çeşitli temsillerin sunulduğu çok boyutlu alanlar olarak görülebilir. Konuyu sanal kültür konsepti içinde ele aldığımızda, bahsi geçen anlam dünyalarının aslında ağlar aracılığıyla çok daha geniş bir platforma taşındığını anlamak mümkün. Üstelik dijital oyunların niteliği, konuya kimlikler, alt-kültürler, göstergeler gibi bir takım çevresel elemanlar dahil olduğunda, anlamların üretimi çerçevesinde çok daha derin bir yaklaşımda değerlendirilebilir. Hatta diyebilirim ki, estetik ve sanatın da eklemlenmesiyle tam anlamıyla interdisipliner bir alanı deneyimleme şansını elde ediyoruz. Olanakları kullanmak ise yine biz kullanıcıların elinde…

Burak Doğu

* Bu kısa metin Inter-Disciplinary Network tarafından 13-15 Mart tarihleri arasında düzenlenen 4th Global Conference: Cybercultures – Exploring Critical Issues hakkındaki bireysel izlenimlerimden oluşmaktadır.



No Responses Yet to “‘Cybercultures’ üzerine notlar*”

  1. Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: