GDC notları (1) Networking

08Nis09

Işık Barış Fidaner

Oyun yapım süreci birçok iş rolü içeriyor: Oyun tasarımı, görsel tasarım, programlama, müzik, ses efektleri, mekan tasarımı, görsel sanat, karakter modelleme, canlandırma, oyun testleri, bölüm ve bulmaca tasarımı… Bu roller farklı şekillerde birbirleriyle kesişiyor ve tanımlar birbirine karışıyor. Dolayısıyla şirketler eleman ihtiyaçlarını karşılamak için kişisel ilişkilere yöneliyorlar.

Bildiğiniz gibi boy boy, çeşit çeşit dijital oyun var, ama kabaca bir ayrım yapmak gerekirse hem oyuncular hem de sektör açısından en çok ağırlığı hissedilenler AAA denilen, Fallout 3 ya da FarCry 2’yi örnek gösterebileceğimiz, genelde sinemayı andıran, öyküsü, mekan ve karakterleri olan oyunlar. Bunlardan çok farklı yöntemler izleyen, çok farklı amaçlar edinen şirketler de var, fakat kamuoyunda görülen bu oyunlar olduğu için (bazen tersine de olsa) referans noktası işlevi görüyorlar.

Böyle bir oyunun yapılması süreci birçok iş rolü içeriyor: Oyun tasarımı, görsel tasarım, programlama, müzik, ses efektleri, mekan tasarımı, görsel sanat, karakter modelleme, canlandırma, oyun testleri, bölüm ve bulmaca tasarımı… Bu roller farklı şekillerde birbirleriyle kesişiyor ve tanımlar birbirine karışıyor. Dolayısıyla şirketler eleman ihtiyaçlarını karşılamak için kişisel ilişkilere yöneliyorlar. Hatta kişisel ilişki ağı oluşturmak sektörde bulunmak için şart olmuş ve ‘Networking‘ adı altında belirli ölçülerde kurumlaşmış.

Konferans akşam ve gecelerinde her biri başka bir oyun şirketi tarafından düzenlenen bir sürü parti buna işaret ediyordu. IGDA’nın kendi üyeleri için düzenlediği partinin amacı da buydu.

Büyük oyunların tamamlanabilmesi için aşırı düzeylerde fazla mesainin (crunching) sektörde yaygın olarak uygulandığını ve bu nedenle çalışanların sektörden ayrı bir arkadaş grubu ve toplumsallık edinmelerini zorlaştırdığını da belirtelim.

Sektörde, kişilerin birbiriyle doğrudan ya da dolaylı olarak tanışmalarını sağlama faaliyeti kendi içinde bir oyuna-ritüele dönüşmüş durumda. Hadi şimdi networking yapıyoruz deniyor… ve herkes ayağa kalkıp 3-5 kişilik çemberler oluşturuyor. Kurallar belli, bir çembere yaklaşırsanız size yer açılıyor (açılmıyorsa uzaklaşıyorsunuz), bir süre konuşulanları dinliyorsunuz, sonra konu hakkında konuşmaya da başlıyorsunuz. Bir süre sonra oradakilerle tanışmış oluyorsunuz ve kartvizit alışverişi yapıp diğer çemberlere yöneliyorsunuz. Sorulmaması gereken sorular da belli, mesela:

“Şu anda nasıl bir oyun yapıyorsunuz” (Oyun geliştiricilerin paylaşmayı sevmelerine rağmen yayıncı ile anlaşmadan dolayı projeler gizli tutuluyor ve bu da soruyu sakıncalı hale sokuyor)

“Sizin şirkette bana iş var mı” (Her şeyin yeri ve zamanı var, ‘networking’ gayrıresmi bir muhabbet havası gerektiriyor)

“X kişisinden/firmasından nefret ediyorum/hayranıyım” (Networking sırasında konuşulanların fazla sivri olmaması gerekiyor)

Sonuç olarak, sektördeki insanların ilişki biçimlerini, kültürünü muhafaza eden ve yeni kuşaklara taşıyan “pazar ortamı” yaratılıyor diyebiliriz. Tabi bu kültürün oluşmasında, geçtiğimiz yıllar içinde ekipleri büyük bir hızla kalabalıklaşan ve oyun sektörünün ana gövdesini oluşturan AAA oyun üretim modelinin büyük etkisi var.

Dolayısıyla, sosyal oyunlar, mobil oyunlar ve indie (bağımsız) oyunların yaygınlaşması ile sektör içindeki daha farklı ilişki pratiklerinin ön plana geçebileceğini öngörebiliriz.

(Sonraki yazı: Arka raflar)

Reklamlar


6 Responses to “GDC notları (1) Networking”

  1. 1 mutlu

    sevgili ışık barış
    gdc-sf 2009 gözlemlerini paylaştığın için teşekkürler. bu yaratıcı endüstrinin bir eksiği de deneyim ve gözlem paylaşımı. bunun kırılması için yaptığın bu katkı çok anlamlı ve değerli.


  1. 1 Dijital oyun endüstrisi diye bir şey var mı? | YERSİZ ŞEYLER
  2. 2 Does a digital game industry exist? « Game Dasein
  3. 3 Dijital oyun endüstrisi diye bir şey var mı? | Dijital Oyun Kültürü
  4. 4 GDC notları (3) Oynanış laboratuvarı | YERSİZ ŞEYLER
  5. 5 GDC notları (2) Arka raflar | YERSİZ ŞEYLER

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: