TÜRKİYE’DE İNTERNET KAFELERDE NEDEN OYUN OYNANIYOR? GENÇLER NE YAPIYOR?

27Tem09

M.Binark-G.Bayraktutan-Sütcü ve F.Buçakcı

İnternet kafeler bireylerin sadece bilgisayar dolayımı ile siber uzama bağlandıkları ve bu uzamın olanaklarından yararlandıkları mekanlar değillerdir, aynı zamanda hem çevrimiçi hem de çevrimdışı yaşamda belirli ekonomik, toplumsal, kültürel deneyimleri edindikleri teknotoplumsal uzamlardır.

“Starbuck’a takılmayı biz de isteriz ama çok pahalı”
(17 yaşında, erkek, lise öğrencisi)

Toplumsal tarihlerine bakıldığında ilk olarak kent merkezlerinde açılan, daha sonra kentlerin çeperine doğru da coğrafi olarak yaygınlık gösteren İnternet kafeler günümüzde kullanıcılarının sosyal, kültürel ve ekonomik durumlarına göre çeşitlilik kazanmış ve gençler arasında popüler mekânlar haline gelmişlerdir. Bunda en önemli etkenler İnternet Kafelerdeki bir saatlik kullanım ücretinin göreli düşük olması, mekânın sahip olduğu teknik ekipman, konfor ve sunulan hizmetler olarak sayılabilir. Ancak en önemli vurgu şu konuda olmalıdır; artık gençler evlerinde, okullarında ya da işyerlerinde bilgisayar veya İnternet bağlantısına sahip olmalarına rağmen, yine de İnternet kafeleri kullanmayı tercih etmektedirler. Bunun nedeni, İnternet kafelerin gençlerin sosyalleşebilecekleri kamusal mekânlar olmaları ile ilgilidir. İnternet kafeler bireylerin sadece bilgisayar dolayımı ile siber uzama bağlandıkları ve bu uzamın olanaklarından yararlandıkları mekanlar değillerdir, aynı zamanda hem çevrimiçi hem de çevrimdışı yaşamda belirli ekonomik, toplumsal, kültürel deneyimleri edindikleri teknotoplumsal uzamlardır. Gençler İnternet kafelerde ekran karşısında edimsiz birer varlık değillerdir, bu mekanlarda gerçekleşen deneyime hareketsiz toplumsallaşma denilmektedir.

Tüm bu tartışma noktalarını ve bulguları ortaya koymayı sağlayan 107k039 nolu araştırma TÜBİTAK SOBAG tarafından 2007-2008 yılları arasında desteklenmiştir ve Ankara mikro ölçeğinde 60 İnternet kafede yapılan bir etnografik araştırmaya dayanmaktadır:

Gençler İnternet kafelerde ekran karşısında edimsiz birer varlık değillerdir, bu mekanlarda gerçekleşen deneyime hareketsiz toplumsallaşma denilmektedir.

Toplumsallaşma

“Bence İnternet kafe ikiye ayrılmalı. Bir mahallenin içindeki, mahallenin dışındaki. Şimdi burada herkese sorsak bizim mahalle dışındaki İnternet kafeye gidilirse herkes hayır diyecek. Yani, burada…otururuz, sohbet ederiz…Sonuçta burası bir ortak buluşma yeri.”
(24 yaşında, erkek, üniversite mezunu)

İnternet kafeler, kullanıcılar için İnternet’e erişim hizmeti dışında bazı değişik olanaklar da sunmakta, kamusal bir mekân olarak işlev görmektedir. İnternet kafeler, bireyin farklı etkinlikler üzerinden toplumsallaştığı bir alandır. Arkadaşlarla buluşmak, daha iyi bir teknik ekipmanla oyun oynamak vb. nedenlerle insanlar İnternet kafelerde biraraya gelmektedirler. İnternet kafelerde en çok oyun oynanmakta, e-posta kullanılmakta ve sohbet edilmektedir. Özellikle oyun üzerinden bilgisayar dolayımlı iletişimin bütün olanakları kullanılmakta ve özellikle yeni jenerasyon İnternet hizmetlerinin kullanıcıya sunduğu üretici rolünün yansıması olarak elde edilen deneyimler hem çevrimiçi hem de çevrimdışı cemaatle paylaşılmaktadır.

Oyun İçi Ekonomi

“Şu an 80 ile benim çarım var onun öyle yani, piyasası normalde 2 milyar falan bendeki itemlerle falan 4 milyar şu anda satacağım bir çar elemanının gelmesini bekliyorum. Böyle yani, Premium, ticket de aldım hem de bayağı”
(21 yaşında, erkek, üniversite öğrencisi)

“Ben geneldeKnigt Online da çarları yetiştirip satıyorum. Bayağı iyi depara kazanıyorum. Ortalama 350 milyondan başlıyor çarlar”
(19 yaşında, erkek, üniversite öğencisi)

Önemli bir bulgu da oyun içinde ve oyun dışı gerçek yaşama taşınan oyun ekonomisidir. Oyuncular çeşitli çevrimiçi oyunlarda premium satın alma, oyun içi satın almalar gibi harcamalar da bulunmaktadırlar. Üstelik, oyuncu da oyun içinde bir tür sanal kariyer yapıp, gelir de elde edebilmektedir.

İnternet kafelere ve İnternet içeriğine yönelik düzenlemeler, bireyin iletişim özgürlüğünü ve aklını kullanmasını, yaptıklarının etik ve yasal sorumluluğunu üstlenmesini, böylece toplumsal sorumluluk etiği veya bilinci geliştirmesini engellememelidir.

İnternet kafelerde oynanan oyunların türlerine bakıldığında, çoklu ve/veya takım halinde oynanan oyunların tercih edildiği görülmektedir. En çok oynanan oyunlar sıralandığında farklı türler ve şu isimler sıralanmaktadır: Counter Strike, Knight Online, WoW, Need for Speed, Call of Duty , PES, DotA , Warcraft, GTA , Football Manager. Bu oyunların oyun içinde iletişim ve etkileşim temelli olduğuna da dikkat çekelim.

Alan araştırmasının bulguları gençlerin İnternet kafelerde geçirdikleri zamanın ve etkinliklerinin sadece korumacı ve kollamacı, yasakçı düzenlemeler ile değil, eleştirel ve yeni medya okuryazarlığı kavramları ile düzenlenmesi gerektiğini göstermiştir. Bu bağlamda İnternet kafelere ve İnternet içeriğine yönelik, bu düzenlemeler, bireyin iletişim özgürlüğünü ve aklını kullanmasını, yaptıklarının etik ve yasal sorumluluğunu üstlenmesini, böylece toplumsal sorumluluk etiği veya bilinci geliştirmesini engellememelidir.

*Ayrıntılı değerlendirme için bakınız: Dijital Oyun Rehberi (2009) İstanbul: Kalkedon Yayınları.



No Responses Yet to “TÜRKİYE’DE İNTERNET KAFELERDE NEDEN OYUN OYNANIYOR? GENÇLER NE YAPIYOR?”

  1. Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: