Pusula: Dijital Oyun Dosyası Programının Ardından Kısa Bir Değerlendirme…

14Şub10

Mutlu Binark

11 Şubat 2010 Perşembe günü TRT 1’de yayınlanan Pusula programının dosya konusu dijital oyunlardı. Mithat Bereket ve yapım ekibi bu dosyada Türkiye’de giderek ahlaki panik konularından biri olarak gündeme gelen dijital oyun oynama edimi farklı bakış açılarıyla ve mümkün olduğunca farklı türleriyle tartışmaya açtı.  Devasa çevrimiçi oynayan bir oyuncudan psikiyatriste iletişim sosyoloğundan yeni medya üzerine yazan bir köşe yazarına değin farklı  bakış açıları programda dijital oyun oynama edimi ele aldı. Programın en önemli katkısı oyun oynama ediminde geçirilen zaman konusunda oyuncunun farkındalığına yapılan vurguydu. Ayrıca dijital oyun oynama ediminde oyuncunun elde ettiği haz olgusu da tartışmaya açıldı. Çocuklarının sanal uzama dalmalarından veya anaakım medyanın diliyle “bağımlılıklarından” şikayetçi olan ebeveynlerinin dikkat etmesi gereken bir husus da dijital oyun dünyasından elde edilen hazların yerine ebeveynlerin başka bir haz kaynağı etkinlik koymaları gereğidir.  Bu gerek de programda tartışmaya açıldı.

Dijital oyunlar neden artık çocukların ve gençlerin gündelik yaşamlarının doğal bir parçası?  Her şeyden önce 1990’dan sonra doğan gençlerin-Türkiye’de de kentli orta ve orta üst sınıftan gençlerin- geleneksel medya ve yeni medya ile kurdukları ilişki daha önceki kuşaklarınkinden farklıdır. Bu yeni kuşak  alanyazında “dijital yerliler” olarak tanımlanmaktadır. Dijital yerlilerin sokaklarla ve sokaklarda oynanan geleneksel oyunlarla kurduğu ilişki de farklıdır. Üstelik kentlerde çocukların ve gençlerin özgürce ve istedikleri şekilde oyun oynamalarına olanak sağlayacak  sokaklar ve mahalle araları kalmamıştır. Artık evlerin bahçelerinde ve mahalle aralarında kullanılan boş zaman/oyun zamanı AVMlerde -AVMlerin paralı oyun araçları  alanları dahil- ya da kafelerde –İnternet kafeler dahil- geçirilmektedir. Tüm bunların farkında olarak çocukların ve gençlerin evlerde veya İnternet kafelerde dijital oyun oynama edimlerini değerlendirmeli. Özellikle İnternet kafelerin tekno-toplumsal uzam olarak gençlerin bir araya gelerek oyun oynadıklarını ve sadece oyun oynamadıkları hem çevrimiçi hem de çevrimdışı toplumsallaştıklarına da dikkat etmek gerekli.

Pusula programının ardından akla gelen soru dijital oyun oynama edimine ilişkin yeni kavramlarla tartışmanın yapılması-örneğin “bağımlılık” yerine çevrimiçi riskler ve çevrimiçi olanaklar neler gibi soruların sorulması gereği. Böylece de anaakım medyanın ürettiği ve dolaşıma soktuğu/beslediği ahlaki panik yerine dijital oyun oynama edimi farklı ve çok boyutları ile tartışılabilir.



One Response to “Pusula: Dijital Oyun Dosyası Programının Ardından Kısa Bir Değerlendirme…”

  1. 1 ismail hakkı polat

    Değerli hocam,

    Programda sizlerin de büyük katkılarınızla Dijital Oyun kavramını elden geldiğince çok boyutuyla ele almaya gayret ettik. Bu bağlamda, olası farklı açılımlar için yapılacak tartışmalara görsel bir bilgi referansı olabildiysek eğer, ne mutlu bizlere!

    Size ve Günseli Hoca’ya bir kez daha teşekkür ediyoruz.

    İsmail H. Polat


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: