Ali Batı: Game Jam’ler dünyanın en güzel icadı

12Oca12

Kemal Akay

Üzerinde bulunduğumuz topraklar çok geç adapte olabildi “yeni” olana, sanayi devrimine. Şimdi ise başka bir yeni döneme girdik: Bilişim çağına. Peki bu treni kaçırmadan kendimize vagonların birinde yer bulabilecek miyiz?

Bu yeni çağın en önemli kültür ve eğlence endüstrisi ürünü dijital oyunlar. Bu topraklar için aslında daha çok yeni bir kavram. Türkiye’de profesyonel stüdyoların geliştirdiği yapımlara son 5 yılda rastlıyoruz. Ağır ağır ilerliyor belki ama yavaş yavaş raya oturmaya başladığını fark ediyoruz bazı şeylerin. Kazanılan deneyim paylaşıldıkça ve ekilen tohumlar büyüdükçe sahneye çıkan yeni yapımlarla karşılaşıyoruz.  Global Game Jam (GGJ) 2010’da Türkiye, en çok yapım geliştiren 4. ülke olmayı başardı. Ali Batı da GGJ Türkiye’nin önemli isimlerinden biri. GGJ’de en iyi oyun olarak seçilen “Divided We Fall” ve en beğenilen yapım olan “Swaps’N Traps” gibi oyunların programlamasını yaptı ve geliştirdiği son yapım “All That Matters” ile birçoğumuzun gönlünü kazandı. Bu röportaj sayesinde aradığımız bazı cevaplara daha iyi ışık tutabileceğimizi düşünüyoruz.

Ali Batı kimdir? Bize kısaca kendinden bahsedebilir misin?

Ali Batı: 88 doğumlu, Ankara Atatürk Anadolu Lisesi, ardından İTÜ Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği mezunuyum. Pek çok oyun sever gibi çocukluktan gelme bir oyun geliştirici olma hevesim vardı. Lisede programlama öğrenmeye, iki buçuk sene önce de ilk adımı atarak oyun geliştirmeye başladım. Bir sene kadar bir firma da oyun geliştirici olarak çalıştıktan sonra bağımsız geliştirici olmaya karar verdim. 2011’in Mart ayından bu yana bağımsız geliştirici olarak yoluma devam ediyorum.

Sence video oyunlarını diğer alanlardan farklı kılan nedir? Peki ya en sevdiğin, sabaha kadar seni ekranın başına kitleyen oyunlar neler?

Ali Batı: Bu soruyu hem oyuncu, hem de geliştirici olarak cevaplamak isterim. Oyuncu kimliğim için oyunlar (sadece vidyo oyunları değil), diğer hiçbir alanda olmayan bir etkileşim ve bu etkileşimin ortaya çıkardığı benzersiz tecrübe ile ayrılıyor diğer alanlardan. Eski zamanlarda amatör olarak şiir, hikaye, senaryo yazmaktan hoşlanan birisi olarak geliştirici yanım, vidyo oyunlarını hayal gücümü aktarmak için bir başka araç olarak görüyor sadece. Eskiden yazıyla anlatmak istediğim şeyleri, şimdi oyunlarla anlatabiliyorum.

Tale Worlds’ün Mount&Blade ile yakaladığı başarı, Türkiye Dijital Oyun Federasyonu (TUDOF)’ndaki gelişmeler, sayısı her geçen gün artan dijital oyun etkinlikleri…Genel olarak Türkiye’deki oyun sektörünün durumunu nasıl değerlendiriyorsun?

Ali Batı: TÜDOF ile ilgili gelişmeleri pek takip edemedim açıkçası. Büyük bir iletişim kopukluğu var gibi gözüküyor.
TaleWorlds’e diyecek birşey yok, ailecek çok seviyor ve gurur duyuyoruz :)

Ben, birlikte oyun geliştirme (game jam) etkinliklerini Dünya’nın en güzel icadı olarak görüyorum. Aslında yerel oyun geliştirme etkinlikleri de düzenlense ne kadar güzel olur.

Türkiye’de ki oyun sektöründe hepimizin şahit olduğu ciddi bir hareketlenme var ancak geliştirdiğimiz ürünleri tamamlama konusunda hala sıkıntı çekiyoruz gibi gözüküyor. Zamanla onun da üstesinden geleceğimizi düşünüyorum.


Neden “All That Matters”? 

Ali Batı: Çünkü insanlar hayatlarının bir döneminde neyin gerçekten önemli olduğunu unutabiliyor. Basit bir oyun bu konuda birkaç kişi için dahi olsa farkındalık yaratabilirse, bence amacına ulaşır.

 

Her sanatçı muhakkak deneyimlerini kendi eserine yansıtır. Şimdi durup baktığında sen kendinden neler buluyorsun “All That Matters”ta?

Ali Batı: Bu soruyu cevaplamam zor gerçekten. Özür dileyerek şöyle kaçamak bir cevap vereyim: Ben kendim için neyin önemli olduğunu genç yaşta farkedebilecek kadar şanslı olduğumu düşünüyorum. (umarım çok yanılmıyorumdur.)

 

Şu an üniversitelerdeki eğitim hakkında ne düşünüyorsun? Sence üniversite, her öğrencinin teneffüs etmesi gereken bir yer mi? Yoksa bilgiye erişimin saniyelerle ölçüldüğü bu yeni düzende üniversite, öğrencinin gelişimini engelleyen bir kurum mu? Oyun yapımına meraklı insanlar için ne gibi öneriler verebilirsin?

Ali Batı: Bu konuda cevap verebilecek yetkinlikte birisi hiç değilim, o yüzden ancak kendi tecrübemi aktarabilirim. Benim okuduğum bölümün, oyun geliştirme ile uzaktan yakından alakası yoktu. Ancak yine de güzel bir eğitim aldığımı, takım çalışmasını öğrendiğimi, harika dostlar edindiğimi ve analitik düşünme konusunda birkaç seviye atladığımı düşünüyorum. Bilgiye erişmek bence işin kolay kısmı. Zor olan o bilgiyi soğurmak, ve gerektiği zaman elinizdeki bilgilerden yeni bilgi üretebilmektir. Bu, oyun yazılımında sıkça kullandığımız bir yöntem ve üniversitelerin bu konuda büyük yardımı olduğunu düşünüyorum.

Oyun geliştirmek günümüzde zor bir iş olmaktan çıktı bence. Yeterince istekli olan herkes bu konuda kaynak bulmakta sıkıntı çekmemeli. Basitten başlamak her zaman iyidir. Benim şahsi önerim küçük bir ekiple, küçük projelerle başlayın yola. Ekibinizi de, projelerinizi de büyütmek için bolca vaktiniz olacaktır.

Geleceğe dair hedeflerin/planların neler? All That Matters’ı iOS veya Android platformlarında oynayabilecek miyiz?

Ali Batı: Elimden geldiğince bu yola bağımsız devam etmeyi istiyorum. Ancak bağımsız demek elbette “tek başına” anlamına gelmiyor. Kısa vadede yaptıkları iş konusunda birbirine güvenen küçük bir ekibin parçası olmak güzel olurdu. All That Matters’ın gelişim sürecinde mobil planı hiç yoktu, aslında klavyeye bu kadar bağımlı bir oyunun mobilde başarılı olabileceğinden şüpheliyim. Fakat çok fazla istek geldi bu konuda, o yüzden hem kontrollerde hem bölüm tasarımlarında ciddi değişiklikler yaparak mobil versiyonunu da geliştirmeyi düşünüyorum. Bundan sonra bulmaca – platform oyun türüne uzun bir ara vereceğim sanırım. Orjinal olduğunu düşündüğüm, sadece dijital ortamda oynanabilecek bir kart oyunu tasarımım (CCG), bir de sırada bekleyen strateji & simülasyon türünde projem var. Bu oyunla ilgili tigsource’da ingilizce bir geliştirici günlüğü tutuyorum, merak edenler bir göz atabilir: http://forums.tigsource.com/index.php?topic=22982.0

Reklamlar


10 Responses to “Ali Batı: Game Jam’ler dünyanın en güzel icadı”

  1. 1 mine gür

    bu kadar samimi cevaplara raslamaya çok alışık değiliz .. bence oyunlarının başarısıda, teknik olarak hariç tabiki, bu samimiyetinden kaynaklanıyor …Bir kez daha tebrikler ….

  2. Na na na na Come On!
    Na na na na Come On!

  3. 3 Alper

    Yaptığı iş gerçekten çok saygı değer bir çalışma. Kendisini tebrik ediyorum.

  4. galiba tüdof başkanı değişti ama gerçekten çok güzel ve iğleneceği açıklamalar var içinde bence de türkiye bu yönde çok açık ve şuan tüdof başkanı olan isim türkiyenin en büyük oyun yayıncısınında ceosu durumunda oyun sektörü çok ilginç yerler gidiyor


  1. 1 “Mühim sayılan her şey”e dair bir aydınlanma « Dijital Oyun Kültürü
  2. 2 Tasarımcı Abdullah Taha Müslümanoğlu ile Röportaj | Dijital Oyun Kültürü
  3. 3 Tasarımcı Abdullah Taha Müslümanoğlu ile Röportaj | Hutopia
  4. 4 GGJ 2014 | Dijital Oyun Kültürü
  5. 5 “Mühim sayılan her şey”e dair bir aydınlanma | YERSİZ ŞEYLER
  6. 6 “Mühim sayılan her şey”e dair bir aydınlanma — Işık Barış Fidaner | YERSİZ ŞEYLER

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: