Dijital Oyun Geliştiriciler Derneği neden bir an önce kurulmalı?

19Şub12

Mutlu Binark, Işık Barış Fidaner, Kemal Akay

Türkiye’de dijital oyun endüstrisinde yakın tarihli başarı öykülerini (Mount and Blade, Umaykut, vb.) anımsayacak olursak, bir yandan yaratıcı endüstrinin, bir yandan da enformasyonel ve promosyonel kapitalizmin nirengi noktasını oluşturan endüstrinin mevcut sorunlarının ve gelecekte karşılacağı sorunların çözümü için politika üretecek bir çatının gerekli olduğu ortaya çıkmıştır.

Bu çatının her türlü siyasal, ekomomik çıkardan ve erkten bağımsız olması/bağımsız durabilmesi, oyun endüstrisi içinden oyun geliştiricileri kapsayacak, her geliştiriciye eşit söz ve temsil olanağı tanıyacak bir ortak akıl platformu olması gereklidir. Bunun için de Oyun Geliştiriciler Derneği’nin kurulması zorunluğu hasıl olmuştur.

Neden Oyun Geliştiriciler Derneği? Çünkü:

  1. Dijital oyun üretimi emek yoğun bir iştir; emek-gücünün üretim koşullarının korunması, geliştirilmesi gereklidir;
  2. Oyun geliştirim sürecinin farklı aktörleri arasında bilgi/deneyim paylaşımının daha etkin bir şekilde gerçekleştiği bir platforma ihtiyaç vardır;
  3. Endüstrinin sadece “meta” değeri yaratması değil, “yaratıcı” yönünü de destekleyecek, geliştirecek, birbirinin benzeri veya türdeş oyun üretiminin yanısıra farklı oyun türlerinin, bağımsız-ciddi oyunların da üretimini destekleyecek platform ve politika gereklidir;
  4. 2009’dan beri düzenlenen Global Game Jam’e ilk üç yıl Ankara’da tek merkez olarak katılan Türkiye’nin, 2012’de dört merkezde birden katılmış olması, hem ülkemizdeki bağımsız oyun geliştirici potansiyelinin, hem de bu yaratıcı emeğin örgütleyici gücünün katlanarak artmaya başladığının işaretidir.
  5. Küresel oyun endüstrisi tarafından Türkiye halihazırda zengin bir bir oyuncu pazarı olarak görülmekte, bundan ötürü de yabancı oyunlar hızla yerelleştirilerek piyasaya sürülmekte, oyun geliştiriciler “taşeronlaştırılmaktadır”. Buna yönelik kültür endüstrisi politikası üretimi gereklidir;
  6. Ülke genelinde oyun geliştirme etkinliklerini yaygınlaştıracak, oyun endüstrisi ve kültürü üzerine akademik çalışmaları destekleyecek bir aracın (Derneğin) varlığı endüstrinin gelişmesine faydalı olacaktır;
  7. Endüstri ve akademi arasında işbirliğini sağlayacak köprü mekanizma gereklidir;
  8. Mevcut Dijital Oyun Federasyonu (TÜDOF), daha önceden belirlenmiş hiçbir sözü ve hedefi (şimdiye kadar) uygulamaya geçirmemiştir. Üstelik, şeffaf olmayan yapısı ile, mevcut oyun geliştiricileri ve dijital oyun üzerine akademik çalışma yürütenleri görmezden gelerek, belli ve verili siyasal-ekonomik güç/erk odaklarına hizmet etme aracına dönüşme olasılığı vardır.
  9. Türkiye’de siber uzama, yeni medya ortamlarına yönelik sansürcü ve muhafazakar bakış açısından beslenen bir siyasi erk politikası giderek hakim olmakta, bu da son kertede “pazarda var olmak, kamu desteklerinen yararlanmak isteyen” üreticileri otosansüre teşvik etmektedir. Özgür ve bağımsız yaratıcı üretim için endüstrinin temsilcilerinin örgütlenmesi, bağımsız br çatı ile kendilerini güçlendirmesi gereklidir.


No Responses Yet to “Dijital Oyun Geliştiriciler Derneği neden bir an önce kurulmalı?”

  1. Yorum Yapın

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: