PlayStation 4 Üzerine…

24Şub13

Konsolların da özünde birer bilgisayar olduğunu düşünerek eskiden oyun için ekstra bir cihaza para yatırmanın gereksiz olduğunu düşünürdüm. Eğer konsol için özel olarak satın aldığınız oyunun aynısını bilgisayarınızda da oynayabiliyorsanız, neden ekstra bir cihaz satın almaya ihtiyaç duyasınız ki? Crytek’in CEO’su Cevat Yerli de benimle aynı fikirde olsa gerek, ki o da geçtiğimiz günlerde yeni nesil konsolların iyi bir PC ile kalite açısından rekabet edemeyeceğini söyledi.

Tabii bu benim konsollara geçmişteki bakış açımdı. Bu yüzden çocukluğumda oyunları hep bilgisayar üstünden oynadım, Atari 2600 haricinde oyun konsolum olmamıştı. Ancak daha sonra kardeşimin de isteğiyle 2007 yılında evimize modern bir oyun konsolu girdi: Playstation 3.

PS3 ile oyunculuk hayatımda yeni bir sayfanın açıldığını söyleyebilirim. Bilhassa PS3’e “exclusive” olarak geliştirilen yapımlar, bana bambaşka perspektifler sundu. Metal Gear Solid, Gran Turismo, God of War, Killzone, Uncharted, Heavy Rain, Little Big Planet, Journey gibi yapımlar gerçekten bambaşka tatlar sundu bana.  Daha sonra bilgisayar için oyun satın almadım zaten. Playstation 3, stabil bir sisteme sahip olduğu için PC’deki gibi donanımda uyumluluk sorunları PS3’te yoktu, nitekim 2007’den bu yana konsolumda hiçbir teknik sorun, “bug” yaşamadım. Doğrudan oyunculuk deneyiminizi etkileyen bir kriter bu ve ekran başında öldürdüğünüz vaktin sadece oyun üzerine olmasını sağlıyor.

Ayrıca oyuncu olarak  bilgisayar ekranının başında dikilmeye mecbur değildim, Dualshock 3’ün sunduğu özellikler çerçevesinde hoplayarak zıplayarak oyun oynayabiliyordum. 2010’dan itibaren Playstation Move sayesinde arkadaşlarımla keyifli vakit de geçirdim. Kabaca PC’den PS3’e geçişim bu şekilde oldu.

Peki ya Playstation 4 bunun üstüne neler ekliyor? Gerçekten Playstation 4’ü hemen satın almak gerekir mi?

Ertesi sabah erken saatte okulum olmasına rağmen büyük  bir heyecanla izledim PS4 konferansını. Tükettiğim ürünün memnuniyeti ve japon olmasından dolayı Sony markasına duyduğum sempati, benim bu konferansı tutkuyla izlememi sağladı.

Playstation 4 konferansında konsolun görüntüsü paylaşılmadı. Ancak Dualshock 4 ve sistem özellikleri kamuoyuna açıklandı. Buna göre Playstation 4, 8 GB GDDR5 RAM’e sahip olacak, işlemcisi AMD Jaguar 8 çekirdekli olacak ve özel yapım AMD Radeon GPU grafik kartı kullanacak. Hard disk kapasitesinin ise ne kadar olacağı bilinmiyor. Donanım özelliklerine baktığımız zaman, grafik teknolojisinde partner olarak fransız nVidia’dan amerikan AMD’ye geçilmiş ve CELL teknolojisinden vazgeçilerek x86 mimarisi tercih edilmiş. Bu geliştiriciler için bir avantaj olsa gerek çünkü PS3’te kullanılan CELL teknolojisinden birçok yazılımcı şikayetçiydi ve sürekli olarak bu mimarinin tam anlamıyla kullanılamadığından söz ediliyordu. Oysa ki bu yazılımcıların yeteneksizliğinden değil, mimarinin kompleks olmasından kaynaklanıyordu. Skulls of the Shogun’ın geliştiricilerinden Borut Pfeifer de bu durumdan memnun olduklarını söylemiş.

Sony, Playstation 4 için sadece 3A yapımlar geliştiren stüdyolar ile değil, indie geliştiriciler ile de anlaşmış. Bunların başında Braid yapımından tanıdığımız Jonathan Blow geliyor, kendisi PS4’e özel olarak  The Witness adlı oyunun yapımı için çalışıyor. Onun haricinde PS4’e oyun geliştiren diğer stüdyoların listesine buradan erişilebilir: http://gamasutra.com/view/news/187080/Which_indies_are_working_on_PS4_games_and_why.php#.USpAgevOnaA

Konferansta açıklanan ve gösterimi yapılan diğer 3A oyunlar ise şöyle: Cyberpunk 2077 (CD Projekt), Deep Down (Capcom), Destiny (Bungie), Diablo III (Blizzard), Driveclub (Evolution), Final Fantasy (Square Enix), Infamous: Second Son (Sucker Punch), Killzone: Shadow Fall (Guerilla Games), Knack (SCE Japan), The Witcher 3: Wild Hunt (CD Projekt) ve Watchdogs (Ubisoft Montréal).

Bu yapımlar içerisinde Watchdogs, Destiny ve The Witcher 3 oyunlarının başka platformlarda da yayınlanacağını biliyoruz. Cyberpunk 2077 için verilen en erken çıkış tarihi ise 2015, dolayısıyla onun durumu da meçhul. Diğer yandan Diablo III ise halihazırda Windows’a yayınlanmış bir oyun. Yeni Final Fantasy’nin teknoloji demosunu da daha önceden görmüştük. Crytek ve Epic Games ile birlikte Square Enix’in de grafik teknolojileri rekabetine yeni dönemde dahil olması mümkün, ama bu tabii ki bir olasılık.

Bu listede yer almayan fakat Playstation 4 üzerine spesifik ve “exclusive” yapım geliştiren 2 stüdyo daha bulunuyor: Heavy Rain’in geliştiricisi Quantic Dream ve Little Big Planet’in geliştiricisi Media Molecule.  Quantic Dream’in de şu an Beyond: Two Souls adlı oyun üzerinde çalıştığını biliyoruz ancak öyle görünüyor ki PS4 için henüz prototip aşamasında olan yeni bir proje üstünde çalışacaklar. Quantic Dream’in direktörü David Cage, konferansta diğer sunumlar içerisinde ayrıcalıklı bir yere sahipti çünkü Cage’in oyun literatürüne katmak istediği en büyük özellik, oyunların olgunlaşması. Bunun da ancak “duygu” özelliğinin daha çok önplana çıkmasıyla yapılabileceğini savunuyor. Bu bağlamda duyguların oyunculara daha fazla aktarılabilmesi için gerçekçi yüz animasyon teknolojisiyle ilgili bir demo gösterdi bize Cage. Cage’in başka bir ayrıcalığı ise, ludolojistlerin aksine oyunları sinemanın devamı olarak görmesi. Aşağıda izleyeceğiniz videoda bunu fark edebilirsiniz:

Media Molecule ise PS4 teknolojisiyle açılabilecek yeni kapıları bize gösterdi. PS4 ve Move ile heykel yapma fikri gerçekten dijital sanat endüstrisindeki yazılımları derinden etkileyecek bir özellik:

Diğer oyunların sunumuna gelecek olursak; gameplay açısından radikal bir sunum yoktu. Grafik açısından da sadece Killzone: Shadow Fall ve Capcom’un Deep Down yapımı etkileyiciydi. Bu teknolojinin gameplay kısmını nasıl etkilediğini görmek için Killzone’un bu videosunu izlemek gerekiyor. Oyunun geliştiricisi hollandalı Guerilla Games’in bu konuda kötü bir şöhreti var. Daha önce Killzone 2’nin tanıtımı için 2005’te yayınladıkları gameplay tanıtım videosu, real-time olmamasına rağmen öyle demişlerdi ve kötü bir etikete sahip olmuşlardı. Dolayısıyla bu videoya da önyargıyla yaklaşmamak mümkün değil:

Dikkatimi çeken bir başka nokta ise Final Fantasy versus XIII ve Gran Turismo serilerinden bahsedilmemiş olması oldu. Bu konuda konferanstan beklentilerim büyüktü fakat maalesef hayal kırıklığına uğradım. Bilhassa Ffv13 için Tetsuya Nomura üstadı sahnede görmeyi arzuluyordum fakat yıllardır Square Enix bu konuda oyuncuları hayal kırıklığına uğratıyor.

Sony, PS4 ile birlikte internet özelliklerine ve indie geliştiricilere daha fazla imkan sunmayı düşünüyor. Dualshock 4’e eklenen “share” butonu, bunun bir sonucu. Tabii indie’lere verilen bu imkan ve grafik teknolojilerinin ilerleyişi, Electronic Arts gibi diğer firmaların gelecek projeksiyonlarını değiştirmesine neden oldu. EA, geçtiğimiz günlerde yeniden bir yapılanma sürecine girdi ve süreçte birçok kişiyi işten çıkarttı.

Sony’nin PS4 konferansından sonra artık gözler Microsoft ve Xbox720 cephesinde. Dijital oyun sektörü bu konsollarla birlikte 2013 sonu ve 2014 başında yeni bir jenerasyona geçmiş olacak ve oyun sektöründe bir dönem daha kapanacak. Şu aşamada çok radikal yenilikler göremedim PS4 için. PS4’e çıkacak oyunlar hakkında daha fazla bilgi elde ettikçe göreceğiz yeni jenerasyonun devrimini. Nitekim daha Playstation 3 için yayınlanacak başka önemli yapımlar var: Beyond Two Souls, The Last of Us gibi…

(Kemal Akay)

Reklamlar


One Response to “PlayStation 4 Üzerine…”

  1. Hi all, here every person is sharing these experience, so it’s nice to read this weblog, and I used to visit this web site everyday.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: