RIOT Oyunu

06Mar13

Ekonomik kriz ilerledikçe, toplumların bu durumdan memnuniyetsizliği İsyanlar (Riot) ile sonuçlanıyor ve insanlar birçok farklı ses tek bir görüşü belirtmek için tek vücut oluyorlar. Bireysel olarak bu protestoları deneyimleyen yönetmen Leonard Menchiari, sokaktaki mücadelelerin öyküsünü anlatan ve ifade eden bir oyun geliştirmek istedi. Bu tarz mücadeleleri tetikleyen sebep nedir? Polisler bu çatışmalar sırasında neler hisseder? “Riot” yapımında oyuncu, her iki tarafın bakış açısını deneyimleme fırsatı elde edecek. Ve unutmayın, bu mücadelede “zafer” veya “mağlubiyet” yok.

RIOT adlı oyun için geliştiricilerin yaptığı kısa açıklama bu şekilde. Oyun, tema olarak başlığındaki gibi dünya siyasetinin güncel bir başlığı olan protesto ve isyan konularını işleyecek.

iOS, Android, Mac ve PC platformları için geliştirilen yapım piksel grafikler içeriyor. Oyunun yönetmeni olan Leonard Menchiari ise Half-Life, Portal, Left 4 Dead oyun serileri ve Steam uygulamasından tanıdığımız Valve’in eski bir çalışanı. İtalyan asıllı Menchiari, ülkesindeki ekonomik sorunları kişisel olarak deneyimledikten sonra bu konuda yaşadıklarını ifade etmeye karar vermiş. Oyun için şu anda indiegogo platformu üstünden maddi destek arıyorlar: http://www.indiegogo.com/projects/335983/x/2585741

Fragmandan gördüğümüz üzere oyunda yalnızca polisler ve protestocular yer almıyor. Medya da oyunun kurgusunda rol oynayan bir aktör. Daha ilginç bir bilgi ise tek kişilik oyun modu haricinde oyunun online özellik sunacak olması. Oyuncular internet aracılığıyla sanal protestolara katılabilecek, bunu yaparken polislerin ya da protestocuların tarafında olmayı seçebilecek.

“Medyanın yalanlarını dinlemeyi bırakın, televizyonu kapatın ve konuşma özgürlüğünüzü savunmak için kendinizi gösterin.”

RIOT oyununun fragmanı ise bu şekilde:

Fragmanın sonunda “Gerçek olaylardan yola çıkılarak hazırlanan bir oyun” sözünün yer alması, gerçekten dikkat edilmesi gereken bir nokta. Zira gerçekte yaşanan protestoların, “sanal” bir kriz yüzünden ortaya çıkması, bu eylemleri Huizinga terminolojisiyle birer oyun alanına dönüştürdüğü gibi, bu sözün söylenirken arkaplandaki “gerçek” protesto videolarının oyuniçi grafiklerde olduğu gibi pikselleştirilmesi, oyunun çok katmanlı bir yapıya sahip olmasını sağlıyor ve Deleuze’ün değindiği “frame within frame/çerçeve içinde çerçeve” konseptine yaklaştırıyor: Bir kare içine alınan bir olayın, kendi içerisinde başka bir kare içine alınarak yeniden yorumlanması.

Fragmanda dikkat edilmesi gereken başka bir nokta ise kullanılan kamera açılarındaki tercihler oldu benim için. Protestolar ve eylemler, yukarıdan bir kamera açısı kullanılarak tasvir ediliyor, medya gösterilirken ise göz hizasında bir kamera açısı mevcut. Eylemler gösterilirken; kamera açısı olaya üstten bakan, her şeye hakim bir bakış açısından sunulunca yönetmenin “nesnellik” kaygısını sorgulamamak mümkün değil. Üstelik RIOT’ın yönetmeninin asıl mesleğinin sinematografi/görüntü yönetmenliği olduğunu hesaba katarsak, tüm bunları bilinçli bir şekilde yaptığını varsaymamız yerinde olur. Ayrıca protestoların kaotik olarak stereotipleştirilmesi üzerine de düşünmek gerekebilir.

RIOT hakkındaki izlenimlerim bu şekilde oldu. Bazı olumsuz düşüncelere rağmen genel olarak RIOT yapımının varlığından memnunum. Oyunun politik söylemlere değinmesi, bir sorunu ifade etme çabası ve bunu bir deneyim aracılığıyla insanlara sunma fikri gerçekten önemli diye düşünüyorum.

(Kemal Akay)

Reklamlar


2 Responses to “RIOT Oyunu”

  1. 1 ibf

    ama baştaki polis arabası ne güzel yanıyor değil mi? :) fragmandan anladığım kadarıyla oyun “polisle eylemci boy ölçüşebilir mi” sorusunu soruyor. sorunun cevabı tahrir’de verildi aslında: polisler halka yenilince baltagiya’lığa downgrade oluyor. yani “polis yenilmez midir?”, “evet çünkü yenilmiş polis artık polis değil baltagiya’dır”. bunu da oyuna ekleseler güzel olurdu. http://en.wikipedia.org/wiki/Baltagiya

  2. 2 ka

    Proje henüz geliştirme aşamasında olduğu için projeye destek veren kişilerden, “backer”lardan geribildirim alıyorlar. Ben de bir “backer” olarak bu fikri kendilerine ileteceğim, nitekim “Baltagiya”nın ne olduğunu bilmiyordum ama öğrendikten sonra kesinlikle oyunun çerçevesinde yer alması gerektiğini düşünüyorum.


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: