METUTECH-ATOM Yöneticisi Emek Kepenek ile Röportaj

18Mar13

Emek Kepenek, ODTÜ Teknokent Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi (ATOM) yöneticisi ve ODTÜ’de öğretim üyesi. METUTECH-ATOM’un misyonu, yaratıcı oyun ve animasyon fikirlerinin desteklenmesi ve ticari değere dönüşmesini sağlamak. ATOM, bu konuda gerekli donanımını ve bilgi birikimini ön kuluçka merkezi aracılığıyla kuruma başvuran kişilerle paylaştı ve birçok oyun firmasının sektöre dahil olmasını sağladı. Zibumi, Kodobur, Lamagama gibi oyun basınında adlarını duyduğumuz firmalar dahil 8 firmanın sektöre dahil edilmesi, bu çalışmaların bir sonucu.

Emek Kepenek ile ATOM’un güncel durumu hakkında röportaj yapma fırsatı elde ettik.  Röportajın, oyun sektörüyle ilgilenen her kesime hitap edeceğini düşünüyoruz.

Dijital Oyun Kültürü: Türkiye’de oyun geliştiren stüdyoların daha çok İstanbul’da ve Ankara’da toplandığını görüyoruz. Ankara’nın önemli baş aktörlerinden biri de sizsiniz. Riskleri büyük olan dijital oyun sektörüne katkıda bulunmaya nasıl karar verdiniz?

Emek Kepenek: Aslında ODTÜ Teknokent’in hedefleri arasında geleceği açık sektörlerde girişimciliği desteklemek ve nitelikli işgücünün yetiştirilmesine katkı da bulunmak vardır. Bu amaç doğrultusunda 2008 yılında dijital oyunlar seçildi. O zaman da bile hızla büyüyen ve Türkiye’deki genç nüfus düşünüldüğünce gelişeceği çok açık bir sektördü. O nedenle bu sektöre özel bir merkez kurulmasına karar verildi.

DOK: Kuluçka merkezinin sektöre nasıl katkısı oldu? Şu anki sonuçlardan, toplamaya başladığınız meyvelerin kalitesinden memnun musunuz? ATOM bünyesinden çıkan kaç firma aktif olarak çalışmalarına devam ediyor?

E.K: ATOM’un desteklediği firmalar dışında en büyük katkısı sektörün kamusal alanda da tanınması ve desteklenmesi ne yönelik çalışmaları oldu. Yani amacımız sadece firma kurulmasını sağlamak değil. Sektörün sağlam temellere oturması için birçok çalışma da yapıyoruz. Tam olarak sayıyı bilemiyorum ama yaklaşık firma sayısı 35 ile 40 arasında. Bunlardan 8 tanesi ATOM firması ve önümüzdeki günlerde 2 tane daha kurulmak üzere. Ayrıca “Döviz Kazandırıcı Hizmetler Tebliği”nin yayınlanmasında ODTÜ Teknokent önemli katkılar sağladı. Ayrıca ODTÜ  Teknokent’te 13 oyun firması bir arada. Bu da kümelenme açısından önemli karkılar sağlıyor sektöre.

Kalite olarak baktığınızda firmalarımız yeni olmalarına rağmen çok başarılı çalışmalar yapmaktalar. O nedenle memnunuz. Ancak Türkiye’de çok yeni bir sektörde var olmaya çalışıyorlar. En büyük sıkıntı bu. 8 firmanın hepsi de aktif olarak çalışmalarına devam etmektedir.

DOK: METUTECH-ATOM, 2013 yılı itibariyle yeni oluşumlara nasıl destek sağlıyor? Veya destek alabilmeleri için ne yapmaları gerekiyor?  Geliştiricilere ne gibi hizmetler sunuyorsunuz?

E.K: Yeni fikirlerin destek alabilmeleri için öncelikle ATOM’a başvurmaları gerekiyor. Bu sene Nisan ayının ortalarında başvuruları başlatacağız. Ön elem ve eğitimlerden sonra Eylül ayında proje sunumları yapılıyor ve ATOM’a gelecek arkadaşlara karar veriliyor.

Geliştiricilere çalışma alanı ve donanım desteğinin yanında eğitimler ve koçluk desteği de sağlıyoruz. Ayrıca devlet desteklerini başvuru süreçlerinin yönetilmesi ve şirketleşme yönünde ihtiyaç duyabilecekleri bütün desteği sağlıyoruz. Ayrıca yoğun bir şekilde yatırımcı ağında görüşmeler sağlıyoruz.

Metutech-Atom

DOK: Global Game Jam’lerin bu yıl beşincisine ev sahipliği yaptınız. GGJ’yi Türkiye’ye taşıyan kurum sizsiniz. Sizce bu etkinliğin katılımcılara en büyük katkısı nedir?

E.K: GGJ’nin iki önemli katkısı var Türkiye’ye. Öncelikle sektörün eğlencesini ve etkisini tüm herkese gösterebilmek. Yani bilinirliliğini arttırmak. Diğeri de sektördeki hevesli arkadaşlarla temsilcileri (firma sahipleri, dergi editörleri, akademisyenler…vb) bir araya getirmek. Gerçekten çok canlı ve eğlenceli bir 3 gün oluyor. Ayrıca firmalar yetenekli arkadaşları görme fırsatına da sahip oluyorlar.

DOK:  Crytek’in İstanbul’da açtığı ofis hakkında neler söyleyebilirsiniz? Sizce Crytek İstanbul, sektör için bir giriş mi, yoksa önceki gelişmelerin bir sonucu mu?  Zaman zaman bünyenizde CryEngine seminerlerine de yer veriyorsunuz, ileride ODTÜ ve Crytek arasında daha fazla gelişme duymayı bekleyebilir miyiz?

E.K: Crytek’in Türkiye’ye göz kırpması çok önemli bir adımdır. Ülkemizin de yavaş yavaş sektörde yer almaya başladığını gösterir. Bence önemli gelişmelerin bir sonucu. Sonuçta Türkiye onlar için de önemli bir Pazar. Umarım burada geliştiricilere destek olmak konusunda adımlar atacaklardır.

Bu bağlamda ATOM olarak Crytek’le sürekli görüşmeler yapıyoruz. Bir arada önemli adımlar atmak istiyoruz. Cryengine seminerleri ilk adımlardan bir tanesiydi. Onlarla beraber daha fazla eğitim faaliyetleri ve ortak çalışma da bulunmayı planlıyoruz.

DOK:  Türkiye’deki oyun sektörünün mevcut durumu hakkında neler düşünüyorsunuz?

E.K: Türkiye’de oyun sektörü oldukça yeni ve gelişmekte olan bir sektör. Emekleme döneminde diyebiliriz. Var olan firmaların büyük çoğunluğu 2010 yılından sonra kurulan firmalar. Yani daha çok çok yeniyiz. Sayımızda yalnıza 35- 40 arası. Dünya da söz sahibi olan ülkeler bu çalışmalara 20- 30 sene önce başlamışlar. O nedenle daha çok yolumuz var.

Ancak bizdeki genç nüfusun fazlalığı ve yetenekleri sektörün gelişmesini oldukça hızlandıracaktır. Ancak devletin bu konuda önemli adımlar atmadı gerekiyor. Sektörün özel olarak desteklenmesi gerekiyor.

Ülkemiz, son kullanıcı anlamında olduk iyi bir Pazar oluşturuyor. Ancak geliştirme yönünde nitelikli işgücünün yetiştirilmesi gerekiyor. Bu da daha fazla destek ve eğitim kanallarının geliştirilmesiyle olur.

DOK: METUTECH-ATOM’un gelecekteki planları neler? ODTÜ bünyesinde “oyun tasarımı” alanında bir lisans programı açmayı planlıyor musunuz?

E.K: ATOM’un gelecekteki planları arasında girişimcilerimiz için daha fazla destek ve yatırım kanallarını yaratmak var. Ayrıca daha fazla uluslararası ilişki içerisinde ATOM’u geliştirmek istiyoruz. Lisans programı konusunda resmi statümüz gereği bizim bir şey yapmamız imkansız. Bir A.Ş bünyesinde çalıştığımız içiz ODTÜ bünyesinde bir yapamıyoruz. Ancak şu anda hali hazırda Enformatik Enstitüsü bünyesinde Oyun Teknolojileri Yüksek Lisans Programı var. Onlarla da işbirliği içinde çalışıyoruz.

Aslında, Oyun Tasarımı ile ilgili bölüm açmak da aslında kolay değil. Dersleri hazırlamak, içerikleri belirlemek ve daha önemlisi eğitimcileri bulmak çok zor çalışmalar. Böyle bir bölüm için çalışmalar yapılırsa ATOM olarak mutlaka destek veririz.

DOK:  Bu sektöre dahil olmak isteyen gençler için neler önerebilirsiniz?

E.K: Bu sektöre dahil olmak isteyen gençlere en önemli tavsiyem çok çalışmaları ve belirli bir hedef doğrultusunda çalışmaları. Türkiye’de önemli olanaklar var. İster kendi işlerini yapmayı düşünsünler ister bir firma da yer almayı bilgiye ve gelişmeye aç olmaları gerekiyor. Sadece programlama ya da tasarım değil, oyun tasarımı, girişimci olma konularında da bilgi sahibi olmalarını tavsiye edebilirim.

Röportaj teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz.

Reklamlar


One Response to “METUTECH-ATOM Yöneticisi Emek Kepenek ile Röportaj”


  1. 1 ATOM ve METUTECH’te Bulunan Firmalara Ziyaret | Dijital Oyun Kültürü

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: